Nieuw Blog LijfStijl diëtisten: Ben jij een “emotie-eter”?

21 februari 2018

Eten uit emotie, ik denk dat we het allemaal wel in meer- of mindere mate herkennen. Als je vermoeid bent zoek je ‘energie’ in eten en als je verdrietig bent of leeg voelt troost je jezelf met iets lekkers. Drukke werkweek gehad, dan wordt dat op vrijdag ‘beloond’ met een paar wijntjes! Dit hoeft natuurlijk helemaal geen probleem te zijn als het beperkt blijft en je er zelf geen last van hebt. Maar komt het frequent voor en worden de hoeveelheden die je eet (steeds) groter, dan kan dit leiden dit tot gewichtstoename. Het is dan misschien verstandig om hier iets aan te doen.

In de praktijk voeren wij deze gesprekken regelmatig. Het is voor veel mensen die af willen vallen een valkuil. Ze weten ondertussen wel wat gezond is en wat minder gezonde keuzes zijn, maar het zijn de gewoonten en emoties die ervoor zorgen dat het afvallen stagneert. Daarom gaan de gesprekken bij ons ook echt niet altijd over wat je wel en niet mag eten, maar vaker over ‘waarom eet je nu’? Iemand vertelt  dan: “ ‘s Avonds als de kinderen eindelijk op bed liggen plof ik op de bank met een paar koekjes, dat kan dan zo fijn zijn!”  Maar is dat echt zo fijn? “Nee, eigenlijk niet want daarna voel ik me er schuldig en slecht over en heb ik spijt dat ik het heb gedaan.” Je voelt je rot en dan maakt het toch niet meer uit en kan de rest van de koekjes ook nog wel bij. Je zit dan middenin die vicieuze cirkel…. Herkenbaar? Een ander voorbeeld is van iemand met een drukke baan, die ’s avonds eindelijk klaar is en een paar glazen wijn voor zich zelf inschenkt als beloning voor het harde werken. Natuurlijk gaan er ook nog een paar nootjes of blokjes kaas bij. Ook dit drinken valt onder emotie eten.

Stap voor stap proberen wij met degene die voor ons zit de situatie te bekijken en in te gaan op de echte behoefte. Samen kijken we naar oplossingen die in deze behoefte kunnen voorzien of alternatieven te vinden die er op dat moment voor kunnen zorgen dat je niet naar de koekjes grijpt.

Misschien kunnen onderstaande tips jouw al een beetje helpen op het moment van deze (vervelende) eetdrang:

  • Schrijf je situatie en emotie op. Eet je uit verveling, omdat je verdrietig bent, of boos of moe? Onder controle krijgen van emotie eten begint bij bewustwording.
  • Haal ‘trigger’ voedsel niet in huis.
  • Ga even naar buiten voor een wandelingetje.
  • Ga naar bed als je moe bent of neem een lekkere douche!
  • Bel een vriend of vriendin op om je hart te luchten.
  • Drink eerst een groot glas water of thee en probeer de eetdrang 10 minuten uit te stellen (eetdrang ebt vaak weg).
  • Bespeel je een instrument, ga dan lekker muziek maken!
  • Werk je lijst met ‘klusjes’ af.
  • Geef jezelf als ‘beloning’ een bos bloemen of koop iets anders leuks voor jezelf in plaats van eten.

Kom je er zelf niet uit, dan helpen wij je hier graag mee.

Liefs Marjolein en Monique

www.lijfstijldietisten.nl

< Terug naar overzicht