Paprikateler

Ton de Koning

Bedrijf: Ton de Koning V.O.F. 
Plaats: Nootdorp
Product: Rode paprika’s

Een echt familiebedrijf

De oprichting van ons bedrijf dateert van lang geleden. Mijn opa, die indertijd groenteboer was in Den Haag, kon zijn brood niet meer verdienen omdat er te veel groenteboeren in de buurt waren. Daarom is hij zich toen gaan verdiepen in het vak van tuinder. Dat was in de jaren ’30 ten tijde van de crisis. Sindsdien is het vak van vader op zoon overgegaan. Onze tuinderij in Nootdorp was eerst gevestigd aan de Veenweg, maar doordat het bedrijf moest wijken voor woningbouw zitten wij sinds 1998 aan de Langelandseweg. Daar telen we op 3,5 ha onze rode paprika. Ik kom uit een groot gezin. Mijn broer Marcel is ook teler geworden, onze andere vier broers en onze zus zijn niet actief in de tuinbouw. Hoewel, met de studie van enkele broers aan de Universiteit in Wageningen blijkt in ieder geval interesse voor de tuinbouw.

Boeiende cyclus

Het teeltproces van de rode paprika is altijd uitdagend! De cyclus van elk seizoen vind ik met name boeiend. Elk moment in het seizoen heeft wel wat. Half oktober wordt er gezaaid en eind november komen de jonge plantjes bij de plantenkweker vandaan om op substraat in onze kas geplant te worden. Dan begint het gewaswerk. Het wordt lekker druk wanneer er voor het eerst geoogst kan worden. En uiteindelijk oogst je, van wat begon als een zaadje, tientallen kilo’s paprika.

‘We hebben je paprika’s gezien in de winkel’

Mijn vrouw José werkt ook in het bedrijf. Er is een hecht team met drie vaste medewerkers en een zzp-er het hele seizoen aan de slag en in de drukke tijden werken we met Poolse uitzendkrachten en scholieren. Er is altijd een goede sfeer. We werken allemaal hard maar hebben wel het motto dat een dag niet gelachen – een dag niet geleefd is.

Ondanks dat de meeste van onze paprika’s geëxporteerd worden, zijn ze ook in Nederland verkrijgbaar. Zelf eten wij ze natuurlijk ook regelmatig en macaroni met een saus is mijn favoriete gerecht met de rode paprika. Ik vind het mooi om te zien hoe de consumenten onder de indruk zijn van al het werk dat er verricht wordt voordat de vruchtgroente in de winkels ligt. Daar kom je pas achter als je het echt zelf ziet. Wij doen ook mee met Kom in de Kas en dat is echt goede reclame voor je product. De mensen stellen je de gekste vragen maar dat vind ik juist mooi. Als je dan naderhand reacties krijgt van mensen als: “Hé, we hebben je paprika in de supermarkt zien liggen” dan is dat bijzonder leuk om te horen.

Certificeringen

Ton de Koning heeft GlobalGAP- en GRASP-certificering.