Nieuw blog van LijfStijl diëtisten: Tips en Tricks voor koken op de camping

04 juli 2017

De zomervakantie staat weer voor de deur. Dat betekent voor veel mensen dat ze er even lekker op uit trekken. Naar het buitenland of gewoon in Nederland. In een hotel, appartement, caravan of tent. Vooral op de camping is het voor de meeste mensen een uitdaging een gevarieerde maaltijd op tafel te zetten. Daarom willen wij degene die deze zomer gaan kamperen een aantal handige tips en tricks geven om makkelijk een lekkere en gezonde maaltijd op tafel te zetten. Want ook koken op de camping hoeft niet ingewikkeld te zijn.

Voordat je vertrekt naar de camping is het wel handig om aan het volgende te denken:

  • Een barbecue, skottelbraai of gasstelletje;
  • Wokpan;
  • Blikopener;
  • Grote kommen voor salades;
  • Goede snijmessen. Niks is zo irritant als messen die niet goed snijden! Budget tip: Xenos heeft voor minder dan een euro hele fijne mesjes. Zorg daarnaast voor een wat groter mes en een goed broodmes;
  • Neem een goede snijplank mee waarop je lekker kunt hakken. Wij vinden de houten variant heel fijn;
  • (Gedroogde) kruiden zijn echt onmisbaar om je eten op smaak te brengen. Op die manier heb je geen zout meer nodig. Wil je in een recept de aangegeven hoeveelheden verse kruiden vervangen door gedroogde kruiden, of andersom? Gebruik de volgende formule als leidraad: ¼ tl gedroogde kruiden (poeder) = 1 tl gedroogde kruiden (snippers) = 3 tl verse kruiden;
  • Houten spatels;
  • Aluminiumfolie om kleine pakketjes te maken voor op de barbecue;
  • Houten spiesjes om groente of garnalen aan te rijgen op de barbecue;
  • Olijfolie, balsamico azijn, honing en mosterd;
  • Blikjes mais, doperwten en peulvruchten. Over het algemeen zijn wij een voorstander van ‘vers’ maar op de camping zijn blikjes wel heel makkelijk en voor een keer een prima alternatief. 

Heb je een skottelbraai? Maak hier dan eens een gezonde pizza op met veel groente. Bijvoorbeeld deze pizza met courgette, geitenkaas en parmaham

Met warm weer zijn maaltijdsalades heerlijk. Hiervoor heb je ook weinig apparatuur nodig dus ideaal voor op de camping. Kook een pannetje zilvervliesrijst, volkorenpasta of quinoa laat het afkoelen en meng met verschillende (rauwe) groente. Deze makkelijke quinoasalade met paprika staat zo op de kampeertafel. 

Vul volkoren wraps met tomaatjes, stukjes komkommer, sla, avocado, mais, gerookte kip en maak af met een yoghurtsausje met knoflook, peterselie en bieslook. Zet verschillende bakjes met ingrediënten op tafel zo kunnen de kinderen zelf hun wrap vullen en dit staat nog super gezellig ook.

Wist je dat je voor het bereiden van couscous alleen een waterkoker nodig hebt? Een gerecht met couscous staat dus heel snel op tafel. Couscous kan je goed koud verwerken in een salade of warm met roergebakken groente en kip of noten. Wij zijn zelf erg fan van deze spinaziesalade met couscous en feta

Voor eenpansgerechten zoals risotto, spaghetti vongole, macaroni met veel groente en alles-in-één-rijst heb je maar 1 grote wok nodig en ben je met de afwas ook nog eens snel klaar. Lekker deze rode paprika risotto

Op de barbecue kunnen we natuurlijk ook lekkere gerechten klaar maken maar daarover vertellen we je in onze volgende blog meer.

Wij wensen jullie een fijne zonnige vakantie!

Monique en Marjolein

www.lijfstijldietisten.nl

< Terug naar overzicht